گرجستان متهم به ارتکاب جنایات جنگی شد
ارسالی : حقبين ارسالی : حقبين

شاهدان عینی به بی بی سی گفته اند که نیروهای گرجستان شهروندان غیرنظامی اوستیای جنوبی را در حین عملیات ماه اوت مورد هدف قرار داده اند.

اظهارات این افراد توسط روزنامه نگاران غربی که برای اولین بار پس از پایان بحران میان روسیه و گرجستان بدون محدودیت توانسته اند به منطقه جدایی طلب اوستیای جنوبی سفر کنند، ضبط شده است.

آنچه این افراد بیان کرده اند صحت تحقیقات سازمان دیده بان حقوق بشر در این مورد را تائید می کند. این سازمان گرجستان را متهم به استفاده بی رحمانه از زور در اوستیای جنوبی کرده است.

وزیر امور خارجه گرجستان این مساله را که شهروندان غیر نظانی مورد هدف قرار گرفته بودند رد کرده است و خواهان تحقیق بین المللی در این باره شده است.

حمله گرجستان به اوستیای جنوبی در هفتم اگست با واکنش شدید روسیه مواجه شد. بحران روسیه و گرجستان باعث شد تا بزرگ ترین تنش میان روسیه و غرب از زمان پاپان جنگ سرد شکل گیرد.

محدودیت های دسترسی به این مناطق تا کنون باعث شده بود تا تحقیقی در مورد ادعاهای مطرح شده توسط طرفین صورت نگیرد.

شاهدان عینی به بی بی سی گفته اند که تانک های گرجستان به صورت مرتب و مستقیما آپارتمان های خالی از سکنه را مورد هدف قرار می دادند و سربازان گرجی به افرادی که سعی می کردند با خودروهایشان از منطقه فرار کنند، تیراندازی می کردند.

حجم خرابی های ساختمان ها و خودروها به نظر ادعاهای این افراد را تائید می کند.

دیده بان حقوق بشر نیز گرجستان را به نقض قوانین بین المللی به خصوص کنوانسیون ژنو متهم کرده است.

به نقل : از منابع بی بی سی


October 29th, 2008


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
مسایل بین المللی